Biler under hammeren: Tag hellere en mekaniker med
Politiken 24 november 2001, LørdagsLiv.


Flere og flere private køber brugt bil på auktion. Der er tusindlapper at spare, men der er også stor risiko for at komme hjem med et vrag. LørdagsLiv tog med en ekspert ud for at sparke dæk.

Af Thomas Prakash
Den gamle Polo er ikke populær.
Som den står der foran publikum og hænger lidt med lydpotten er den et ynkeligt syn. Rustpletterne er forsøgt kosmetisk dækket, og en rød seddel i forruden fortæller, at der er tale om 'absolut bortsalg'.
Poloen kan dateres helt tilbage til starten af 1980'erne og skal snart synes, så hvis den skal have nogen chance for at få endnu en ejer skal det være her og nu: En torsdag aften i Sydhavnen i København.
Vi er til bilauktion hos Dansk Automobilbørs. Tre gange om ugen bliver biler i alle modeller og årgange kørt ind foran publikum for at få deres videre skæbne besejlet under auktionarius' hammer.
»Nogen højere?«, spørger han. Ingen reaktion, første, anden, tredje, og hammeren falder. Poloen er solgt for 200 kroner til manden i de blå overalls.

BLANDET FORSAMLING
Auktionspublikummet er en blandet forsamling, der groft sagt kan inddeles i to grupper. Der er de professionelle, brugtvognsforhandlere, som skal leve af at klargøre bilerne og sælge dem videre. Og så er der de private købere, der er ude og lede efter en god familiebil eller måske en billig konebil.
»Interessen fra de private købere er accelereret ganske voldsomt inden for de seneste år«, fortæller Ralph Nylander, direktør for DAB. Og han er overrasket over, hvor prisbevidste de private købere er.
»De har forberedt sig og kender prisniveauet. Hvis en Escort fra '93 skal koste 23.000-27.000 kr., så er der ingen private, der byder 30.000«, siger han.
Men de billigere auktionsbiler har sin pris i form af en langt større risiko. På en auktion kan man se bilerne efter en time inden auktionen, men man får ikke lov at dreje nøglen, høre motoren og køre en tur.
Byder man højest på et køretøj, skal pengene falde samme dag. Til gengæld har køberen til en time efter sidste hammerslag til at få en prøvetur, og evt. klage hvis bilen ikke lever om til sin A-klassifikation, som betyder, at motor, gearkasse og bagtøj er i funktionsdygtig stand. Men ellers har køber ikke mange chancer for at bedømme de bortauktionerede bilers stand.

LIDT BETÆNKELIG
Derfor opfordrer både auktionshuset og bilistorganisationen FDM private købere til at tage en bilkyndig ven eller slægtning med, når man som privatperson vil prøve lykken på en bilauktion. Denne torsdag har vi allieret os med Jørgen Jørgensen, leder af FDM's testcenter.
»Man skal være indstillet på at gamble lidt, når man køber på auktion.
Generelt vil jeg nok være betænkelig ved at købe en bil, som jeg ikke har fået mulighed for at køre i«, siger han, mens vi spadserer rundt i den store lagerhal, hvor dagens udbud er opstillet til eftersyn.
Vi er på udkig efter en driftsikker familiebil for en rimelig penge.
Helst en, der højst er 10 år gammel. Risikoen for at brænde fingrene vokser nemlig voldsomt efterhånden som brugtbilkøberen bevæger sig ned i firserne.

UDEN OVERRASKELSER
Et rimeligt valg kunne i stedet være en Toyota Carina 1,6 XL fra 1994 eller en Ford Mondeo 1,8 CLX, også fra 1994, der begge er at finde i aftenens salgskatalog. Vi beder Jørgen Jørgensen, der aldrig har været til bilauktion før, om at give et bud på de to biler. Med udgangspunkt i priserne i Danmarks Automobilforhandler Forenings (DAF) brugtbilskatalog vurderer han, at de to biler bør koste henholdsvis 60.000 og 75.000 kr.
»Der er tale om to biler, der generelt holder deres brugtvognspris godt.
Desuden er de så unge, at køberen ikke risikerer alt for mange overraskelser«, begrunder han sit valg.
Omkring os bliver der ivrigt sparket dæk, løftet kølerhjelme og aflæst kilometertællere. Men hvor meget kan man sige om en bils stand bare ved at kigge?
»Man kan selvfølgelig tjekke det rent visuelle: Er der synlige rustangreb? Er motoren søbet ind i olie?«, siger Jørgen Jørgensen og henviser til den tjekliste, der kan hentes på FDM's hjemmeside. Desuden er der flere gode ting, som en mekaniker ofte vil se efter på en ældre bil: Er der skiftet til kobberbremsekabler? Er der olie og kølervæske på? Eller har der været tandremsskader? Alle ting, der kan give et fingerpeg om skjulte fejl og mangler. Endnu en gang lyder rådet: Tag én med, som har forstand på brugte biler.

PÅ JAGT EFTER BYBIL
Det er netop, hvad Bjørn Larsen har gjort. Han leder efter en lille, billig bybil og mekanikervennen Ken Hilt hjælper ham.
»Jeg tror, det er vigtigt at sætte en maksimumpris, så man som førstegangskøber ikke bliver revet med, når auktionen går i gang.
Ellers er vi her mest i dag for at kigge priserne ud«, siger han.
Også Jørgen Jørgensen fra FDM råder auktionskøbere til at tjekke priserne, især hos private sælgere. Den slags kan i dag nemt gøres via nettet, eksempelvis på www.bilpriser.dk eller i Den Blå Avis.
Efterhånden som den første bil bliver kørt ind i auktionshallen begynder dagens publikum at finde deres pladser. De halv- og helprofessionelle kunder hilser hjemmevant på vennerne, mens novicerne spændt knuger deres salgskataloger.
Første nummer: En Audi 100 fra 1982 går for 1.800 kr., og auktionen er godt på vej. Rundt omkring os bydes der lystigt, men man skal være hurtig for at opdage de forskellige bydere nikke med hovedet eller løfte en næve, der betyder, at man lægger tusind kroner oven i den aktuelle pris.
Kun få biler inde i auktionen må vores medbragte bilekspert vedkende, at der er penge at spare. En Mitsubishi Galant 2,0 GTi fra 1991 går til 18.500 kr.
»Prisniveauet er betydeligt lavere, end jeg umiddelbart ville tro«, siger Jørgen Jørgensen, mens vi begge forsøger at holde fingrene i ro for ikke uforvarende at blive ejere af en Mazda 323 med 15 år på bagsmækken. Den skifter ejer for 6.200 kr.

BILLIGERE END VENTET
Vores 'udsete' Toyota Carina bliver 10.500 kr. billigere end Jørgens bud. Men det kan skyldes, at den er hvid, en farve, der trækker fra på brugtvognsmarkedet. Vores Ford Mondeo er 19.500 kroner billigere end FDM-mandens og bilforhandlernes pris. Men i DAF's salgskatalog er priserne også lidt højere end i eksempelvis Den Blå Avis.
Da auktionen lakker mod enden, konkluderer Jørgen Jørgensen:
»Bilerne her er billigere, end jeg havde forestillet mig. Men man skal huske på, at man omvendt løber en kæmpe risiko som køber. Du har meget få muligheder for at tjekke køretøjet, og du står dårligere, hvis der bagefter er problemer«, siger han.
Han vurderer, at det især er i mellemklassen, at der er gode penge at spare og hvor risikoen er mindst.
»Ved køb af en typiske firmabiler fra starten til midten af 1990'erne - eksempelvis en Ford Mondeo eller en Citroën Xantia - er der penge at spare«, siger Jørgen Jørgensen.
Inde i hallen er kaffen blevet lunken i plastickrusene, mens bil efter bil er passeret forbi auktionarius og hans hammer. Da vi forlader auktionen, forsøger han at tale prisen på en Escort op.
»Seks tusind, seks tusind, seks tusind... Får vi seks-fem?«.
 
Fakta: Regler ved køb på auktion
* Bud: Du kan byde mundtligt, skriftligt eller ved tegn. En knytnæve er lig 1.000 kr., fem fingre er 500 kr. og én finger betyder 100 kr.
* Betaling: Betaling skal falde samme dag: Helst kontant eller noteret check.
* Kategori: Sælger tildeler sin vogn en kategori ved indskrivning. Klassificeringen gælder vognens hoveddele, motor, gearkasse og bagtøj.
A+: Perfekt og fejlfri. A: Fuldt funktionsdygtig, ubetydelig støj eller mindre slitage kan accepteres. B: Delvis funktionsdygtig. Kraftig slitage/støj. UK: Uden klassificering. Bilen sælges uanset pris.
* Prøvetur: Efter hammerslag og betaling kan du prøvekøre bilen.